Renowacja antyków
Idea naszej pracy
Fachowa renowacja służy zachowaniu historycznego, zabytkowego charakteru mebla, przez co podnosi jego wartość. Należy ograniczyć ingerencję w obiekt, zachować jak najwięcej jego oryginalnej substancji. Należy wymienić lub uzupełnić tylko to co niezbędne.
Staramy się zachować historyczną patynę na powierzchni mebla, drobne ślady użytkowania i ciepły kolor drewna będący wynikiem wieloletniego działania światła. Dlatego unikamy brutalnego szlifowania, a staramy się pieczołowicie konserwować powierzchnię mebla dokonując niezbędnych napraw.
Technologie
Aby właściwie odnowić dzieła dawnych mistrzów nale zy stosować techniki i materiały używane w dawnych epokach.
Dlatego:
- preferujemy pracę ręczną ograniczając użycie maszyn,
- w wypadku użycia maszyn ślady obróbki zacierane są poprzez finalne użycie narzędzi ręcznych,
- w celu przywrócenia użytkowości mebla naprawiamy jego konstrukcję (stabilność, kształty), mechanikę (funkcjonowanie szuflad i drzwi), funkcjonalność (naprawa zamków), uzupełnienie okuć, czyścimy i zabezpieczamy wnętrza;
- stosujemy klej kostny, aby wszelkie prace były odwracalne (możliwość odklejenia);
- powierzchnie polerowane są ręcznie poprzez nałożenie politury szelakowej lub woskowanie.
Materiały
Optymalną sytuacją jest wykorzystywanie w renowacji starych materiałów, tzn. starych oryginalnych okuć, zamków oraz wykorzystywanie starego drewna: desek, oklein. Są to towary trudno osiągalne, staramy się jednak pozyskiwać je z wszystkich możliwych żródeł. W miarę możliwości te właśnie materiały wykorzystujemy w renowacji.
Renowacja szafy barokowej
Chcąc przybliżyć naszym Klientom przebieg procesów renowacji antyków prezentujemy przykład naprawy pięknej, choć bardzo zniszczonej szafy barokowej z I połowy XVIII w. Jest to bardzo wartościowy mebel, który odzyskał cały swój blask.
Jak to się stało przedstawia opis udokumentowany załączonymi fotografiami. Jest to rozkładana na elementy trzydrzwiowa szafa o konstrukcji z drewna sosnowego oklejonego grubym, ciętym piłką fornirem orzechowym.
Szafę zdobią: liczne listwy profilowe, profilowanie płaszczyzn drzwi, wstęgowe układanie forniru, intarsje w formie motywów roślinnych, geometrycznych i wizerunków ptaków. Zdjęcia pokazują fazy napraw podstawowych wad szafy. Każdorazowo pokazano stan pierwotny (A), stan po naprawach stolarskich (B) i efekt końcowy po wybarwieniach i nałożeniu politury (C).
![]() |
![]() |
![]() |
1A | 1B | 1C |
Na fotografiach 1A, 1B; 1C przedstawiono całą szafę w trzech wymienionych fazach.
Dalsze fotografie pokazują etapy i efekty poszczególnych procesów renowacji:
1. Naprawa pęknięć elementów szafy, "wyciągnięcie" wgniotów i rys na powierzchni ( fot. 2A, 2B, 2C ).
![]() |
![]() |
![]() |
2A. | 2B. | 2C. |
2. Uzupełnienie brakujących listew profilowych (fot. 3A, 3B, 3C ).
![]() |
![]() |
![]() |
3A. | 3B. | 3C. |
3. Wytoczenie brakujących nóg (fot. 4A, 4B, 4C ).
![]() |
![]() |
![]() |
4A. | 4B. | 4C. |
4. Uzupełnienie braków forniru, wymiana fragmentów całkowicie zniszczonych, uzupełnienie intarsji, zakrywanie wbitych brutalnie w mebel gwoździ (fot. 5A, 5B, 5C ).
![]() |
![]() |
![]() |
5A. | 5B. | 5C. |
5. Likwidacja ewentualnie żyjących drewnojadów, kitowanie dziurek i korytarzy wydrążonych przez nie (fot. 6A, 6B, 6C ).
![]() |
![]() |
![]() |
6A. | 6B. | 6C. |
6. Usunięcie starych powłok - zanieczyszczonych i zatłuszczonych (fot. 7A), z zachowaniem patyny (fot. 7B), nałożenie nowej politury (fot. 7C).
![]() |
![]() |
![]() |
7A. | 7B. | 7C. |
Fotografie pokazują jak zmieniała się powierzchnia szafy.
Pierwotny stan to zabrudzona, zatłuszczona, zarobaczona powierzchnia (np. fot. 7A - gdzie fragmentami usunięto brud i stare powłoki).
Po naprawach stolarskich uzyskano gładką powierzchnię, jak zwykle zachowując patynę - czyli drobne uszkodzenia i ślady użytkowania (np. fot. 7B ).
Powierzchnia ta jest jednak mdła, bez kontrastowa i bez wyrazu. Dopiero ręcznie nakładana politura wydobywa piękno starego drewna i jego ciepły, szlachetny kolor, podkreśla w intarsjach kontrasty między poszczególnymi fragmentami forniru (np. fot. 7C ).